woensdag 16 april 2014

Een nieuwe school

Begin april 2014

Zoals sommigen onder jullie wel weten, ben ik in februari gestart met een halftijdse interim in basisschool Vlinderwijs te Berendrecht. Een visie en aanpak die helemaal bij de mijne past.
Als ik er, zoveel weken geleden, toekom, blijkt er echter nog héél wat werk aan de winkel. Administratie, materiaal, leerlingvolgsysteem, kopieermachine of printer,… Het was niet aanwezig. Het was helemaal afwezig. Hm. Ok.

De tweede week dat ik er ben, vind ik heerlijk. Ik werk helemaal vanuit mijn gevoel, gebruik veel complimentjes en lieve woordjes – wat nodig is en de kinderen merkbaar deugd doet – heb veel ideeën en de kinderen voelen zich ook duidelijk op hun gemak. Helemaal in de flow verloopt deze week vol vreugde en plezier. In plaats van onverwerkte emoties bij mezelf te spiegelen – want dat is wat kinderen doen – spiegelen ze wat ik zo graag wil doen en heb te doen. Ik heb nog maar ideeën en zij doen het al nog voor ik er zelf ben mee afgekomen. Zeer bijzonder. Yes! I like this way of (not) teaching!
En dan komen de eindtermen weer op de proppen, want er moet nog iets bereikt worden ook….. BAM! Gedaan met de vreugde. Gedaan met vanuit het hart werken. Terug naar af. Terug naar controle, naar dat wat opgelegd is, naar dat wat ‘moet’. Ik geraak helemaal uit balans. Weg lesinspiratie, weg goede moed, weg vreugde. Hallo stress en zorgen.
(Hoewel ik dit enkele jaren geleden ook tegenkwam en toen reeds had omgebogen en naar mijn hand  - of eerder buik – had gezet, kom ik het hier even opnieuw tegen. Helemaal prima.)

Een vakantieweek die niet echt vakantie is en heel wat frustratie en tranen later…

Gelukkig! Samen met mij start er ook een studente orthopedagogie. Een schatje en helemaal perfect in haar vak! Kort nadien start er ook een stagiaire. Extra vrouwkracht!
Samen met en dankzij deze dames, hebben we de kinderen zover gekregen, dat ze opnieuw gemotiveerd zijn in de te leren leerstof. Ze willen weer vooruit en niet zomaar wat rondhangen.

Hier wil ik toch ook even een kanttekening maken. De leerkracht die ik vervang, ken ik van heel wat jaren geleden: we zaten samen rond de tafel en brainstormden over een nieuwe school, met en voor de kinderen van nu. Onderwijzen en schoolhouden op een andere manier. Ik heb haar nadien niet meer gehoord of gezien. Hier kruisen onze wegen elkaar opnieuw.
Zij heeft op deze school zelf heel wat werk verzet met betrekking tot het bijbrengen van belangrijke en interessante onderwerpen naar de kinderen toe. Zo goed en zo kwaad als ze kon, met de middelen die er niet waren. Een dikke pluim voor haar, dat ze dat zo lang volhield op deze manier!! Op die manier kan het echter niet voor mij.

De kinderen die hier komen, hebben vaak al een hele rugzak. Sommigen hebben zelfs nog nooit op echte schoolbanken gezeten. De leeftijden liggen tussen 6 jaar en 13 jaar. Het niveau van de kinderen – als je daar al op die manier over mag praten - is zeer uiteenlopend en vaak niet-congruent aan wat er vandaag de dag verwacht wordt. Ook de karakters zijn uiteraard zeer verscheiden en vragen stuk voor stuk om een andere aanpak. Over labeltjes zwijg ik hier even. Dat alles maakt het er niet gemakkelijker op. Zo is dat nu eenmaal, ook bij volwassenen (wat wel eens wordt vergeten). Wel heel boeiend. We hebben als begeleiders dus al vijfentwintig dikke duimen en grote olifantenpluimen verdient!

In den beginne nemen we gewoon alles over zoals het ons is voorgedaan. Lesgeven per leeftijd en soms per graad, allen en alles binnen eenzelfde klasgroep van tien lagere schoolkinderen. De vijf kleuters hebben hun eigen juf.
Dit heeft mee bijgedragen tot het terug structuur brengen en een consequentere aanpak van leerstof en kinderen.
Met zeer grote dankbaarheid neem ik afscheid van de stagiaire, die hier twee weken van paletten heeft gegeven - of van katoen zo je wil - en op haar manier meehielp de kinderen, zoals gezegd, terug te motiveren en heel wat leerstof bij te brengen op een leuke manier. Hier toch even vermelden dat er ook leergierige kinderen bij zijn die heel graag willen bijleren en wel eens op hun honger zitten.

Het hele schoolgebeuren lijkt op deze manier echter terug te evolueren naar een reguliere school, zoals op de andere afdeling reeds het geval is en wat bij mij langs alle kanten wringt. Het weinige personeel dat hier is en de vrijwillige ouders die als volwaardige krachten hun steentje bijdragen, hebben het duidelijk ook even gehad. Als je hier reeds vanaf het begin meedraait, is het logisch dat de sfeer niet echt meer positief te noemen is.
Mezelf (niet) zijnde, zuig ik alle aanwezige energieën in mijn eigen bestand. Dat geraakt uiteraard zeer snel vol nu en het potje barst.

Na een zeer uitgebreide en goede babbel met de organiserende dame die nu directeur is, is het potje weer leeg en ben ik terug bij mezelf. J
Tijd voor een andere aanpak! Te beginnen met een mailtje naar alle medewerkers met mijn visie en hoe ik het verder ga aanpakken!

De laatste week reeds zijn er merkbaar veranderingen in sfeer en communicatie. Het tweede trimester wordt met een positieve noot afgesloten. J



[Waar ik nu ff geen tijd voor ga maken: deze school en de klasgroep zijn een zeer mooie spiegel voor mijn persoonlijke groei als mens. Uiterst interessant en boeiend. Misschien daar later meer over, misschien ook niet. ;-)]