vrijdag 13 maart 2020

Hooggevoelig kind

Toen onze dochter in het lager onderwijs zat, meer specifiek in het derde leerjaar, kreeg ze 'last' van teveel lawaai in de klas en moeite met concentreren. Na dit aangekaart te hebben, zou er voor haar een houten 'afschermbak' gemaakt worden en een koptelefoon aangeschaft. Ze zou zowat bij de eersten geweest zijn. Zelf stond ik er ook bij stil. Vooral dan: wat kan IK doen, zodat mijn dochter daar minder hinder van ondervind? Kinderen spiegelen als geen ander hun ouders (en ook je partner zorgt mee voor de nodige groeimogelijkheden). Vermits zij een hooggevoelig kantje toonde - is mij ook niet vreemd - kon ik gaan kijken waar ik bij mezelf iets kon veranderen en dat deed ik. Ik werkte toen met godinnenkaarten en -rituelen, las ook veel en deed uitgebreid aan zelfonderzoek. Door mijn eigen gevoeligheid meer te gaan inzetten en te leren omgaan met mijn energie, ging het bij haar zienderogen beter, waardoor koptelefoon en houten bak niet meer nodig waren. Extra uitdaging heeft ook altijd goed gewerkt... Een kwaliteit kan zich gaan tonen als een belemmering of een valkuil, terwijl je het, mits juist ingezet, ook als kracht kan gebruiken. Uiteraard is het aangewezen om er zo mee te leren omgaan dat je het kan inzetten als kracht, zowel voor jezelf als voor je medemens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten