Vanmorgen vergeleek mijn zoontje twee personen met elkaar. Het ging over dom zijn en slim zijn. Ergens moet het me geraakt hebben, want ik reageerde net iets feller dan met het doorsnee stemvolume – nog steeds zeer gematigd trouwens. J
Domme mensen bestaan in mijn ogen niet. Mensen, ook van wie gezegd wordt dat ze zeer intelligent zijn, kunnen zogenaamd domme uitspraken doen, domme dingen doen of domme beslissingen nemen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je een domme mens bent. Het gaat niet over wie je bent, wel over wat je zegt of doet.
Zelfs als je iets doet of zegt dat je beter niet had gedaan of
gezegd, is dat dan dom? Ik vind van niet. Misschien dat je het feit op zich
'dom' kan noemen, maar niet dat het gebeurd is. Als het je iets bijbrengt en je
leert eruit, dan noem ik dat een evolutie ofte zelfont-wikkel-ing. Het is net
door stommiteiten te begaan en tegen de muur te botsen, dat je kan leren. Wie
nooit 'fouten' maakt, leert niet omgaan met tegenslag, leert niet op een andere
manier naar de dingen te kijken. Als je weet hoe je iets beter niet doet, ga je
een volgende keer anders handelen. Je kan er dus alleen bij winnen. Soms heb je
zoiets snel door, soms gaat dat tergend langzaam. En soms leer je helemaal niets en blijf
je je leven lang hetzelfde herhalen, ‘omdat je nu eenmaal zo bent’ of niet
verder kijkt. Dan is dat op zich alweer een mooie zaak. We zijn allen mensen
met een unieke eigen-heid, toch?
Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen slimme en minder slimme
mensen. Dat gaat dan vooral over kennis en kunde. Of anders bewust zijn. Niet
verder kunnen kijken dan de eigen belevingswereld. Die verschillen zijn er
uiteraard wel. Grote verschillen soms. En dan zou je kunnen praten over slim en
dom. Veelwetendheid versus minderwetendheid. Uitgebreide hersencapaciteiten
versus ‘minder hersencapaciteiten’. Maar daarom niet minder kwaliteiten. Andere
kwaliteiten.
Vaak wordt vergeten dat er andere kwaliteiten en talenten
bestaan dan enkel de boekenkennis. Kwaliteiten die je niet zomaar op een
blaadje kan toetsen of vastleggen. Kwaliteiten die op zijn minst even waardevol
zijn, maar waar velen nog weinig tot geen aandacht aan besteden. Denk
bijvoorbeeld maar aan de sfeermaker in een groep, iemand die ervoor zorgt dat
iedereen gehoord is en ieder zich thuis voelt. Iemand die ervoor zorgt dat de
groep een samenhangend geheel is in plaats van allemaal eilandjes. Denk ook aan
iemand die steeds klaarstaat om te delen of anderen te helpen, zonder daar iets
voor terug te willen. Dat zijn zaken die vaak over het hoofd worden gezien en
toch van onschatbare waarde zijn in een samenleving, zeker de dag van vandaag.
Dan heb je ook nog ons onderwijs, waarbij de kinderen die
‘anders’ zijn of doen dan wat de maatschappij als norm aandraagt, naar het
buitengewoon onderwijs gaan. Zijn zij dommer? Absoluut niet! Zij doen de dingen
vaak op een andere manier dan wat we over het algemeen gewend zijn. Zij hebben
dus ook een andere aanpak nodig. Maar anders zijn in denken, voelen of handelen
is niet gelijk aan dom zijn. Iederéén is anders. En iedereen is in zekere zin
gelijk. Net in dat buitengewoon onderwijs (heb je trouwens al eens stil gestaan
bij die naam?) zit heel wat opgepotte energie en onbenut potentieel. Als je
elkeen op de juiste manier weet te benaderen, het vonkje in de ander weet te
raken – en zéker bij deze kinderen (en volwassenen) – dan krijg je vuurwerk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten